Sketchup Modellemeye Nereden Nasıl başlamalıyım ?

14 Kasım 2013
sketchup_modelleme

sketchup_modelleme

Sketchup Modellemeye Nereden Nasıl başlamalıyım ?

Henüz modelleme aşamasın da belli bir seviyeye gelmiş arkadaşlarımız bile, nerden başlayacakları konusunda kafaların da birçok soru işareti ile projeye başlamaktadır.

İlk başlayan kullanıcılar ise, hangi programı kullanmalıyım ? sorusuna yanıt aramalılardır. Bu yazacağım makale de hangi programa başlamaları konusunda ve modele nerden nasıl başlanacağı konusunda bir yol gösterici niteliğinde olacaktır.

Tasarımcı veya hangi iş sektörüne bağlı iseniz ,Piyasa da adını duyduğumuz ama hangisine başlayacağımızı bilemediğimiz birsürü program var, bunlardan en çok duyduğumuz ve popüler olan ve ülkemizde sürekli adı bir tekerleme gibi

tekrarlanan 3Dsmax programıdır.Ama bizim anlatacağımız ana mantık tüm 3d programlarını kapsasa da yinede sketchup programını ağırlıklı anlatacağım.

Bunun yanında aynı firmanın ürünü olan Maya diğer duyduğumuz (en azından benim duyduğum) programlar arasındadır.

Her ne kadar üniversiteler’de ve dışarda eğitim aldığınız yerler de Autocad ve benzeri programların eğitimleri verilse de bu işi seven kişi (tasarımcı veya farklı meslek dalına ait çalışan) hangi programa yöneleceği konusun da bazı tereddütlerde kalıyor.Bu tereddütler aslında kişinin kendi kişisel isteklerini tam anlamıyla karşılayamamış olmasındandır.

Aslın da programlar kişilere istenen isteklerin ve kolaylığın çoğunu verseler de, tasarımcı nerden ve nasıl başlanacağını bilmediği için programdan yeterli verimliliği alamamakta ve kafasında ki tasarımları rahatlıkla 3d çizim ortamına aktaramamaktadır.

Sketchup Program Arayüzünü Öğrenmek

Modellemeye başlamanın en büyük engel olan program ara yüzü ve programa hakimiyet en önemli konuların başından gelmektedir.Modeli bitirmeden direk render ve materyal aşamalarına geçmek ve sonucu görmek istemek çoğu zaman (%98) hüsran ile sonuçlanmış, bu hüsran kullanıcının programdan giderek soğumasına neden olmuştur.Sonuçta programı bırakır. ve bir yığın sorular ile gelir.

İlk olarak modelleme aşamasının halledilmesi, kişinin ilerde atacağı adımları dahada sağlamlaştıracaktır.

Programın arayüzünü ve komutları iyi kullanmaya başladığınız an da ,artık bazı şeylerin kafanızda oturduğunu düşüneceksiniz, ama fazla heveslenmeyin her zaman soru işaretleri kalacaktır.

Sketchup Plugin gerekli mi ?

Herzaman şundan bahsettik, sketchup pogramın yanına 10 plugin ekleyin diğer programların yaptıklarını yaparsınız diye.Gerçekten sketchup içerisinde mimari ve düz yapılar çok kolay modellense de, karmaşık ve amorf yapılar da sizi uğraştıracak bir çok engel karşınıza çıkacaktır.

Sketchup da esas mesele bu sorunları ortadan kaldırmaktır.Bu sorunları kaldırmak için daha önce hazırladığımız ve indirme sunduğum En faydalı 10 plugin listemizden bu pluginleri indirerek bunlar üzerinde çalışmanızdır.

Sketchup da hafif organik ve istediğiniz yüzeyler de değişiklik yapabiliyorsanız, çizim için belli bir seviyeye gelmişsiniz demektir.Aslın da işin büyük bir kısmını halletmişsiniz demektir.Yanlız bazı pluginler gerçekten büyük zaman alıyor bu yüzden ben sketchup ve pluginler ile ara vermeden en az 3 ay (yeni başlayanların) uğraşmaların da fayda olduğunu düşünüyorum.

Bu zaman zarfında sketchup için %40 lık bir payı öğrenmişsiniz demektir.Ama fazla umutlanmayın daha yeni başlıyoruz

Sketchup Kaplama Atamayı Öğrenmek

Modelleme de üçüncü ana faktör ise materyal yani kaplama olayına geçilmesi çok önemlidir.Bir varil modelini düşünün veya bir sandık modelini, bu modele uygulayacağınız düzgün ahşap ve metal kaplamalar o modelin çok gerçekçi olmasını sağlayacaktır.Bu aşama da düz ve eğimli yüzeylere kaplama nasıl atanır bunların öğrenilmesi gerekmektedir.

Düz zeminlere kaplama atamak ne kadar basit olsa da tekrar eden kaplamalar her zaman can sıkıcı olmuştur.Burda işin daha profesyonel hale getirmek için işin içine biraz tuz katarak, photoshop öğrenilmesini tavsiye ediyorum.

Bu şekil de eliniz deki kaplamanın tekrarını önleyip, istediğiniz yüzey için kaplama hazırlayabilirsiniz.Mesela pencerelerin altına, akmış pis su lekeleri, beton duvarların altına yosun birikimleri, insan yerleşimleri, obje yerleşimleri gibi projenin en önemli ayrıntılı kısımlarını photoshop veya benzeri resim programlarında halledebilirsiniz.

Kaplama atamada ki bir diğer önemli ve kullanıcıların takıldığı husus ise, eğimli yüzeylere kaplama atamaktır.Eğimli yüzeylere kaplam atamak için sketchup içerisinde bazı UW pluginlerin kullanması gerekmektedir.Burda aklınıza şu takılabilir , nedir bu UW ? uw aslında genel konuşacak olursak kaplama atayacağınız yüzeyin matematiksel olarak kapladığı alandır.Seçmiş veya hazırlamış olduğunuz kaplama, uw programları ve pluginleri ile seçmiş olduğunuz yüzeye kaplanır.Kaplama o eğimde olduğu için bozulma olmaz.

Modelleme ve plugin aşamalarından sonra en önemli sorunumuz kaplama ise yukarda anlattığım gibi çözülecektir.

Bu aşamaya kadar sketchup içerisine bir render motoru eklemeden %60 lık bir kısmını halletmiş oluyoruz.Ve bu şekilde anlatmak istediğimiz düşünceleri 3d ye dönüştürerek projelerimize farklı bir görünüm kazandırabilir.

1) Sketchup Program Ara yüzü ve komutlarının öğrenilmesi
2) Sketchup Modellemeye geçiş ve Plugin Hakimiyeti
3) Sketchup Kaplama Hazırlama ve aşaması ;

Bu saydığım maddeler, herhangi bir render motoruna geçilmeden önce halledilmesi gereken konulardır.Bu aşamadan sonra geçilecek render motoru için, kaplama detayına girilmesi ve ışık ekleme, kontrolü, render ayarları, kompozisyon (render sonrarı) gibi konular devreye girmektedir.Bunları ise diğer makalede anlatacağım, şimdilik bu kadar.Sorularınız için aşağıdaki yorum kısmını kullanınız.

UFUK ŞEN

Yorum yapmak ister misiniz?

  • merve3d

    Siteye her girişimde bu yazıyı okuyarak biraz motive ve demotive oluyorum ama oldukça faydalı .. Teşekkürler…

  • Okursan

    Sayın hocam, öncelikle değerli bilgiler ve tavsiyeleriniz için teşekkürler. Yalnız benim bir eleştirim yazım ve dilbilgisi konusunda olacak. Bu konuya biraz daha önem verirseniz değerli zamanınızı ayırarak bizlere sunduğunuz bilgilerin amacına daha iyi bir şekilde ulaşacağını düşünüyorum.

    Çalışmalarınızın devamını dilerim. Tekrar teşekkürler.

    • Ömer kardeşim videolar ve diğer çalışmalar zamanımı çok fazla alıyor, doğrusu bir makale gireceğim zaman o sırada hemen yazıp geçiyorum, çok dikkat ettiğim söylenemez haklısın.

  • sayın hocam kolay gelsin iyi çalışmalar size sorum sketchupta yapmış olduğum bir resmi başka bi yerde kullanmak istiyorum nasıl yapacagım

  • zeynep

    BENDE YAPMAK İSTİYORUM

    • zeynep

      AMA NASIL OLUYOKİ

Bunlara da göz atın